Ervaringen van deelnemers

De Mindfulness MBSR training heeft mijn zelfbewustzijn verder verhoogd waardoor ik dichterbij mezelf kan blijven en bewuster ben van mijn grenzen. Heel waardevol!
– Marjolein, training gevolgd feb/mrt 2023

Ik heb o.a. het volgende van de training geleerd:
– tijdens de bewegingsoefeningen is het ‘navoelen’ en het ‘niks te hoeven bereiken’ voor mij heel leerzaam geweest
– in het hier en nu zijn, aanwezig zijn
– zelfzorg is belangrijk
– alledaagse dingen met aandacht doen geeft rust
– ik mag op mezelf vertrouwen
Wat ik fijn vond aan de training was dat we in een kleine groep met elkaar ervaringen konden uitwisselen die herkenbaar waren.
РSt̩fanie, training gevolgd feb/mrt 2023

De training heeft mij gebracht dat ik veel sneller in mijn lijf herken wanneer ik onrust ervaar en daar ook daadwerkelijk aandacht voor durf te hebben inplaats daar voorbij te stappen. Mildheid en vriendelijke aandacht zijn belangrijke woorden/gedachten die nu veel in mij opkomen.
– Nicole, training gevolgd feb/mrt 2023

Deze training heeft mij handvatten gegeven om patronen en de automatische piloot te herkennen in het dagelijks leven. Door elke dag meer stil te staan in het moment, ga ik ook met aandacht doordachte keuzes maken.
– Annemarie, training gevolgd feb/mrt 2023

Het was allemaal voor mij niet nieuw, zoals je weet, maar ik heb opnieuw ervaren hoe goed het mij doet om pauzes in te lassen in mijn dag, op deze manier tijd te nemen voor mezelf, waardoor ik bewuster aanwezig ben gedurende de dag en beter in staat ben die keuzes te maken die goed voor mij zijn.
– Cecile, training gevolgd sep/okt 2022

Een mooie training met bijzondere fijne begeleiding van Annet. Als man van 31 had ik het idee dat deze training misschien niks voor mij was. Maar doordat je leert om oordelen en gedachten op te merken, kon ik op mijn eigen manier er onderdelen uit halen die voor mij nu dagelijks helpen om beter om te gaan met mijn stressvolle bestaan als drukke ondernemer.
– Niels, training gevolgd sep/okt 2022

Veel gestelde vragen

Ik ben te onrustig om stil te zitten, kan ik dan wel meedoen?

Ja. Vrijwel iedereen die de training start heeft moeite met stilzitten. Maar we trainen de aandacht, de opmerkzaamheid. Het is geen training stilzitten. Je krijgt geen strafpunten als je beweegt 😉. Juist als je onrustig of druk bent is kan mindfulness je behulpzaam zijn.

Ik kan niet stoppen met denken, is dit dan wel iets voor mij?

Het is de aard van onze geest om altijd maar door te gaan: plannen, piekeren, dagdromen. We leven vaak vanuit ons hoofd en worden bijna ‘geregeerd’ door de denkgeest. Om te kunnen deelnemen hoeven we ons hoofd niet stil of leeg te krijgen. Mindfulness biedt juist een mogelijkheid om ánders met gedachten om te gaan.

Moet ik tijdens een training persoonlijke dingen delen?

Nee, je hoeft niets te delen wat je niet wilt delen. De Mindfulnesstraining MBSR is geen ‘praatgroep’. Als we iets delen is dat niet zozeer ‘ons persoonlijke verhaal’ maar leggen we meer de nadruk op het delen van de oefen-ervaringen. Het is daarbij goed te weten dat je net zo goed leert van de ervaringen van de andere deelnemers in de groep als die van jouzelf.

Ik heb weinig tijd, is het slim om me aan te melden voor de training?

Het oefenen thuis is een belangrijk onderdeel van de training. Het is tenslotte een training. Jouw inzet bepaalt het resultaat. Reken op 45 minuten oefentijd per dag.

Bijna niemand heeft in zijn dag zo maar 45 minuten over, sommige schrikken hier ook van. Kijk dan eens naar je tijdsbesteding op een dag, hou eens een lijstje bij. Hoelang kijk je bijvoorbeeld naar de TV, zit je achter je computer of ben je bezig met je telefoon? Misschien kom je dan tot de ontdekking dat je veel meer tijd hebt dan je denkt.

En: als je graag meer regie wilt in je leven, begint het bij het zelf kunnen maken van die ruimte in jouw dag. Een aardig gezegde is: tijd is prioriteit. Wat vind je belangrijk?

Laat de drie kwartier oefenen niet een al te groot obstakel vormen. Heb je je oefeningen gedaan? Dan is het ook klaar en kan je verder met andere dingen.

Als je om wat voor reden dan ook geen mogelijkheid hebt om tijd vrij te maken om te oefenen, zou ik je willen afraden nu deel te nemen. Dan past het misschien beter de training uit te stellen naar een periode waarin je wel tijd voor jezelf kunt maken.

Wat is mindfulness?

Mindfulness laat zich niet eenvoudig uit het Engels vertalen. ‘Aandachtgerichtheid’ of ‘opmerkzaamheid’ worden wel als synoniemen gebruikt. De volgende omschrijving voldoet beter: Het doelbewust, niet-oordelend en vriendelijk aanwezig zijn bij de ervaring in het NU, van moment tot moment.

Het gaat niet alleen om het richten van onze aandacht, maar ook om de manier waarop dat gebeurt – met een milde openheid voor wat er hier en nu is, zoals het is, wat het ook is. Iedereen bezit al het vermogen om bewust aanwezig te zijn. In de training leer je om deze kwaliteit wakker te maken en verder te ontwikkelen. We leren om te leven in aandacht.

Is er wetenschappelijk bewijs voor de effecten van Mindfulnesstraining MBSR?

De resultaten van de mindfulness training zijn de afgelopen 35 jaar veelvuldig wetenschappelijk onderzocht. Er zijn honderden studies gepubliceerd over de effecten van mindfulness interventies. De onderzoeken hebben vooral betrekking op de de mindfulness-based stress reduction (MBSR) en de mindfulness-based cognitive therapy (MBCT).

Mindfulness zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en brengt positieve veranderingen teweeg in cognitief en neurobiologisch functioneren. Daarnaast transformeert mindfulness de manier waarop iemand naar zichzelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert. Deze brede werkzaamheid zorgt ervoor, dat mindfulness voor velen van waarde is.

Achtergrond

De Mindfulnesstraining MBSR is in 1979 ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn. Jon werkte in het academisch ziekenhuis van de Universiteit van Massachusetts. Het viel hem op dat mensen die uitbehandeld waren vanwege hun ziekte, vaak aan hun lot werden overgelaten en een lijdensweg tegemoet gingen. Mensen met een terminale ziekte werd namelijk vaak verteld dat ze maar met hun ziekte moesten ‘dealen’, maar niemand kon hen vertellen hoe.

Jon Kabat-Zinn is van oorsprong moleculair bioloog en daarnaast heeft hij veel ervaring met meditatie en yoga. Met de kennis van beide gebieden ontwikkelde hij een training met als doel patiënten middelen te geven waardoor ze zelf hun kwaliteit van leven kunnen verbeteren.

In 1979 opende Jon Kabat-Zinn bij het ziekenhuis van zijn universiteit ‘the Stress Reduction Clinic’, en deze werd later ‘the Centre for Mindfulness’ genoemd. De trainingen bleken succesvol te zijn: veel patiënten bleken baat te hebben bij de training en bovendien werd de effectiviteit door wetenschappelijk onderzoek bevestigd.

Zie ook: https://www.vmbn.nl/wat-is-mindfulness/wetenschap/onderzoek/